Chantal Elisabeth Ariëns
De melancholische foto's van beeldend kunstenaar Chantal Elisabeth Ariëns brengen de kracht van ons menselijke innerlijk samen met onze sierlijke, kwetsbare, fysieke buitenkant.
Ariëns' werk ademt vrijheid en onafhankelijkheid. Haar autonome werkwijze en haar manier van fotograferen van couture, de laatste soms in nauwe samenwerking, vullen elkaar aan. Het unieke van haar autonome en modefotografie wordt versterkt doordat ze werkt met fotopolymeer fotogravures; een oude druktechniek. Bij dit tijdrovende en handmatige proces gebruikt de kunstenares een drukplaat die belicht is met een fotopolymeer laag, waarna ze met inkt en haar handen de beelden tot leven brengt. Dit proces stelt haar in staat om te werken als een schilder, ze strijkt laag over laag met haar hand zodat de inkt zich verspreidt over de kunstdrukken. Het beeld verschijnt letterlijk onder haar handen, waardoor ze intuïtief subtiliteit en verfijning kan toevoegen.
Ariëns is opgeleid aan de Balletacademie in Tilburg (Nederland) en werkte als professioneel danseres. Door deze achtergrond weet ze niet alleen hoe dansbewegingen eruit moeten zien, maar ook hoe ze fysiek aanvoelen en juist daardoor brengt ze dat gevoel als geen ander over. Op 30-jarige leeftijd startte ze haar carrière als fotograaf en werkte ze voor verschillende internationale tijdschriften. Sinds 2017 richt ze zich op haar persoonlijke werk en daaruit zijn haar samenwerkingen met couture ontstaan.
De inspiratie voor Chantals projecten komt voort uit een behoefte aan vakmanschap en werkt vanuit het onderbewustzijn, een staat van leegte. Deze beelden ontstaan door ruimte te geven aan emotie en te onderzoeken waar de verbinding ligt tussen emotie en herinnering. Emoties en herinneringen opgeslagen in het onderbewustzijn.
Met de Photopolymeer fotogravure print techniek gaat ze terug naar de basis. Het proces van de oude techniek is intensief, maar levert prints met diepte op.