Door de ogen van conservator Roby Boes….
Door de ogen van... conservator Roby Boes. Over vrouwelijke kunstenaars in de Singer collectie.
Het donkere palet en de pasteuze verftoetsen in dit schilderij Zittend naakt (Lena) zijn typerend voor het werk van Suze Robertson (1855-1922). Robertson maakt vaak verschillende versies van een voorstelling. Dit werk is mogelijk een voorstudie in olieverf voor het bijna levensgrote schilderij in de collectie van het Dordrechts Museum.
Robertson wordt in 1874-1877 opgeleid aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, waarna ze tekenles geeft aan de hbs in Rotterdam. Na lang aandringen wordt ze als eerste vrouw toegelaten tot de klas voor naaktmodel tekenen aan de Rotterdamse academie. Zelfs tot 'in een plaatselijk blad werd er schande van gesproken', zo herinnerde Robertson in 1912. '’t was een verschrikkelijk ding in Rotterdam: een jonge vrouw, die schilderde naar naakt model. En dan nog wel een leerares met zóóveel meisjes onder haar leiding’, aldus Robertson.
Suze Robertson, Zittend naakt (Lena), ca. 1900, olieverf op doek, 63 x 40,5 cm, Singer Laren, schenking Groeneveld-Woerlee 1993