Door de ogen van conservator Roby Boes
Woensdag 28 juli 2021
Door de ogen van conservator Roby Boes... over vrouwelijke kunstenaars in de Singer collectie.
Een naakte jongen reikt aandachtig een schildpad omhoog. In de 16de-eeuwse kunst staat de schildpad symbool voor de tastzin, een van onze vijf zintuigen samen met smaak, reuk, gehoor en zicht. Ik betwijfel of de maker Saar de Swart dit rond 1900 heeft willen uitbeelden. Misschien staat de schildpad symbool voor haar levenswijze. In een door mannen gedomineerde kunstwereld gaat Saar haar eigen weg en laat zich niet van de wijs brengen door anderen.
Saar de Swart (1861-1951) wordt in 1887 opgeleid tot beeldhouwer en begeeft zich in de kringen van de Tachtigers in Amsterdam. In 1889 verblijft ze enige tijd in Parijs waar ze onder andere Auguste Rodin en Vincent van Gogh leert kennen. Naast haar werk als beeldhouwer bouwt Saar een imposante kunstverzameling op met werk van Rodin, Jan Toorop, Odilon Redon en vele anderen. Samen met haar levenspartner Emilie van Kerckhoff woont ze tussen 1898-1914 in Laren. Hun villa De Hoeve staat vlak bij villa De Wilde Zwanen van Anna Singer, met wie ze bevriend raken. Nadat Saar is overleden schenkt Emilie dit beeld aan Museum Singer Laren.
Saar de Swart, Naakte Jongensfiguur met schildpad, ca. 1900, brons, 48,5 x 12 x 16 cm, Singer Laren, schenking Emilie van Kerckhoff 1959