Milan Sipistoo

Milan Sipistoo (1994) is een vooraanstaand multidisciplinair kunstenaar uit Utrecht. De jonge artiest heeft al een indrukwekkend repertoire opgebouwd in de kunstscene en is meermaals te gast geweest in nationale tv-shows. Milan heeft ontwerpen gemaakt voor bekende dj's over de hele wereld, en zijn werk werd getoond op Times Square in New York. Na enkele jaren te hebben gewerkt onder de naam 'MilanTheArtist', besloot de kunstenaar zijn kunstdroom te laten evolueren naar ‘Milan Sipistoo’. Een naam die gedeeltelijk zijn oorsprong vindt bij de Blackfoot-indianen (Sipistoo betekent uil). De spirituele verbondenheid met inheemse natuurvolkeren vormt dan ook de basis van zijn kunstperceptie.  
 
Verder haalt Milan Sipistoo zijn artistieke inspiratie uit de abstracte essentie van dit leven en alle andere simultane levens welke zich op hetzelfde moment afspelen. Het complementair contrast tussen de tragedie en de comedy van het leven staat hierin centraal. Het dualisme tussen maatschappelijke deugd en individualistische zelfperspectieven is onlosmakelijk verbonden met de composities van Milan Sipistoo. De levenscyclus en daarbij behorende levensvragen spelen na het afronden van een master in de geriatrie een grote rol van betekenis in het leven van de jonge artiest. Het is een intuïtief persoonlijk proces dat iedere keer op een geheel eigen wijze wordt vastgelegd in een kunstwerk. “It doesn’t matter who you are. It only matters how you radiate. To experience becoming, to find out what’s inside you, to make your soul grow.”  
 
Kenmerkend in de kunstuitingen van Milan Sipistoo zijn de zelfgevormde symbolen. Ieder symbool representeert drie kerneigenschappen welke bekrachtigd worden door een filosofische zienswijze. Mensen kunnen zich verbonden voelen met één of meer symbolen, afhankelijk van zijn of haar persoonlijke perceptie. De symbolen zijn de afgelopen jaren ontstaan vanuit het proces waarin creativiteit en intuïtie samen komen. Alle symbolen hebben belangrijke krachtige uitingen binnen Milan Sipistoo en vormen wederom een knipoog naar de spirituele verbondenheid met inheemse natuurvolkeren. De symbolen kunnen zowel los van elkaar gezien worden als in een verweven patroon. 
 
Naast de symbolen vormt het energieke gebruik van mixed-media en 3d transities een andere belangrijke component in de kunstwerken. Door het gebruik van verschillende materialen en mediums ontstaat er als het ware een tastbaar reliëf in de kunstwerken. Milan Sipistoo vindt het van essentieel belang dat de compositie een ontlokkende functie heeft. “Het stelt mensen in staat om met hun blote handen het kunstwerk te voelen en echt te ervaren. Maak kunst tastbaar en prikkelbaar, laat alle zintuigen werken”. De controversiële combinaties van technieken en materialen maken een levendig maar zeer gedetailleerde compositie, waarin men steeds nieuwe voorstellingen kan zien. ‘Ruw maar gevoelig’ en ‘onderscheidend maar consoliderend’ zoals het werk van Milan Sipistoo wordt omschreven. Het onorthodoxe gebruik van materialen is ontstaan nadat Milan Sipistoo werd verkozen tot ‘Brandfriend’ van het welbekende kunstmerk ‘Amsterdam All Acrylics’. Milan Sipistoo mag hierdoor vaak nieuwe verfproducten als eerste uitproberen en feedback verlenen aan het kunstmerk. Volgens kunstcurators behoren de werken van Milan Sipistoo dan ook tot het domein ‘Ultra-Contemporary’.  
 
Onlangs werd Milan Sipistoo door diverse media geprezen om zijn bijdrage aan de hedendaagse kunstscène en benoemd als een veelbelovend artistiek talent. Zijn inzet voor de kunstscene werd de afgelopen jaren beloond met een aantal toonaangevende partnerships bij diverse grote bedrijven. Ook zette de jonge kunstenaar zich in als ambassadeur voor het Fonds Gehandicaptensport en de Elephant Parade, waar hij na het beschilderen van twee levensgrote olifanten zich in een exclusief rijtje mag plaatsen met o.a. Corneille, Marc Quinn en Sacha Jafri. Na enkele succesvolle solo exposities worden de kunstwerken van Milan Sipistoo ook door nationale en internationale galeries gerepresenteerd. De uniekheid en exclusiviteit is ook niet onopgemerkt gebleven bij kunstkenners en verzamelaars, waardoor zij potentie zien voor de lange termijn.