Door de ogen van conservator Roby Boes
Door de ogen van... conservator Roby Boes. Over vrouwelijke kunstenaars in de Singer collectie.
De avond is gevallen en de mist hangt laag. De kerkgangers stappen de winterkou in en laten het warme licht uit de kerk achter zich. Met stemmige kleuren in waterverf en krijt geeft Arina Hugenholtz hier een mooie impressie van de kerkuitgang in Laren.
Arina Hugenholtz (1847-1934) wordt opgeleid in de damesklas van de Rijksacademie in Amsterdam. Op aanraden van Anton Mauve komt ze in 1885 voor het eerst in Laren en legt er het dorpsleven vast in een impressionistische stijl. Hugenholtz keert ieder jaar terug tot ze zich in 1894 definitief in Laren vestigt. Hugenholtz is als ‘grand dame’ van de Larense kunstenaars bij alle feestelijke gelegenheden aanwezig en treed daar regelmatig op als spreekster. Ook vervult ze de rol van gastvrouw voor nieuw schilders in het dorp. Hierdoor ontstaat een vriendschap met de Amerikaanse schilder William Singer en zijn vrouw Anna, de grondlegger van Singer Laren. In 1911 schrijft Hugenholtz als eerste in Anna’s gastenboek van villa De Wilde Zwanen. Een aantal van landschappen en dorpsgezichten komen in de collectie van Anna Singer terecht, waaronder deze aquarel.
Arina Hugenholtz, Kerkuitgang te Laren, aquarel met krijt, 38 x 56 cm, Singer Laren, schenking Anna Singer 1956