Door de ogen van conservator Roby Boes
Woensdag 7 april 2021
Door de ogen van... conservator Roby Boes. Over vrouwelijke kunstenaars in de Singer collectie.
De geposeerde houding van de herderin, de witte geiten en hun donkere ogen, de gestileerde bloembedden, de smalle bomen met scherppuntige takken en het zigzaggende bergpad aan de horizon: alles tezamen maakt deze voorstelling zowel een sprookjesachtige als dreigende en mysterieuze indruk op mij. Met welke drie woorden zou jij dit bijzondere schilderij van Jemmy van Hoboken omschrijven?
Jemmy van Hoboken (1900-1962) komt uit een welgestelde familie. Ze hoeft haar schilderijen niet te verkopen om in haar levensonderhoud te voorzien en kan hierdoor schilderen wat ze wil. Nadat ze les heeft gekregen van Han van Meegeren, volgt ze in 1922 enige tijd schilderlessen in München. Daar komt ze in aanraking met het koel-zakelijke werk van de Duitse Neue Sachlichkeit-schilders. Dit werk inspireert haar tot een serie sociaal-realistische schilderijen, waaronder dit doek met strakke contouren en gestileerde vormen. De geiten in haar schilderijen doen denken aan het werk van Jan Mankes. In 1981 ontdekt verzamelaar Renée Smithuis deze bijzondere werken in een kist bij de weduwnaar van de kunstenares die bij het grote publiek vrijwel onbekend is.
Jemmy van Hoboken, Herderinnetje in het Zwarte Woud, oktober 1928, olieverf op doek 84 x 66 cm, Singer Laren, schenking Renée Smithuis 2014