Door de ogen van conservator Roby Boes
Woensdag 24 maart 2021
Door de ogen van... conservator Roby Boes. Over vrouwelijke kunstenaars in de Singer collectie.
De subtiele kleurnuances en golvende potloodlijnen waarmee Emilie van Kerckhoff deze orchideeën heeft verbeeld maken de bloemen elegant en kwetsbaar tegelijkertijd. Alsof de blaadjes elk moment naar beneden kunnen vallen. Van Kerckhoff tekent ze gedurende haar reis in 1910-1911 naar Nederlands-Indië, waar ze de inwoners, flora en fauna vastlegt op papier.
Emilie van Kerckhoff (1867-1960) wordt opgeleid aan de Haagse Academie van Beeldende Kunsten. Ze vervolgt haar carrière als naaldkunstenares en ontwerper van boekomslagen. Die laatste verkoopt ze in de Haagse winkel De Wekker, die was opgerichte door vrouwen voor huisarbeid en reformkleding.
In 1898 verhuist ze samen met haar levensgezellin, de beeldhouwster Saar de Swart naar villa ‘De Hoeve’ in Laren. Hier ontvangen ze prominente figuren uit de kunstwereld, zoals Gustav Mahler, Emile Bernard en Lodewijk van Deyssel. Drie jaar later arriveren William en Anna Singer (de grondleggers van Singer Laren) ook in het kunstenaarsdorp. Anna en Emilie worden buren en bouwen door de jaren een goede band met elkaar op. Zo maakt Emilie een borduursel voor Anna’s villa De Wilde Zwanen in 1913.
Jaren later neem Anna op haar beurt initiatief om een solotentoonstelling te organiseren ter ere van Emilie’s negentigste verjaardag. Naast aquarellist en tekenaar was Van Kerckhoff ook actief als ontwerper van dameskleding en schreef ze voor tijdschriften als De vrouw en haar huis en Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift.
Emilie van Kerckhoff, Orchideeën, ca, 1910-1911, potloodtekening met waterverf, 238 x 318 mm, Singer Laren